Nån måste göra något!

Visst man säger att skolan suger och är tråkig osv. Men jag tycker ibland att det är intresant att lära sig. Som tex i Samhällskunskapen idag, så jobbade vi om FN och mänskliga rättigheter. Jag tycke att det var intresant att höra och jobba om. Jan (min lärare) pratade och visade oss om hur de har i tex etiopien. Där flyr 80% av befolkningen för att det inte finns mat och vatten. De dör om de stannar, så miljoner av folk flyr. Det är mest kvinnor och barn. Och kvinnorna där nere har inte rättigheter, så soldater osv förgriper sig på dom, asså våldtar dom. Helt sjukt man fattar inte hur de har de igentligen. Man tänker att men så farligt kan de inte va. Men de är allvarligt för människor dör varje dag, flera tusen! Man tänker att nån gör något, men om alla gör lite så blir det mycket bättre. Tycker att man faktiskt borde göra något för det är fan inte bra, vi i tex Sverige har det nästan för bra. Vi bara fan livet suger måste gå i skolan, mitt hår är helt fucked up osv men deras dröm i tex Etiopien är mat och att ha en mamma och största drömmen är att få gå i skolan. Inga krig osv, sjukt igentligen om man tänker efter. Men man kan inte riktigt förstå hur de har det om man inte har sett det, jag kan inte heller riktigt fatta. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0