OMG super grym träning!

Halloj bloggen :)
 
Nu så har jag precis kommit hem från stallet. Red en grym träning för Pär (per?), super bra tränare. Han började med att prata om hur han brukar träna sina elever. Han sa att om hästen gör fel så låt den göra det just nu, så tränar vi på det snart, för om man korrigerar det direkt så blir det lätt att hästen låter än göra allt jobb utan att den behöver anstränga sig och tänka. Så pratde han på om det och sen så sa han även några kloka ord till om att det vi tränar på nu kanske inte gör att han går i den höga formen och att han flyter på i öppna utan om man börjar på detta viset (förklarar mer sen om vad vi tränade på) så gynnar det dig i framtiden och det kan man träna på ALLA hästar hopphästar, dressyrhästar, fältävlanshästar osv. Sen så om man han en unghäst/ponny eller en häst som går Grand Prix så kan man ALLTID rida på detta sättet.
 
Sen så satte vi igång träningen och hela träning bestod av att hur Fender än gick så skulle min hand/tygel va som ett gummiband. Gick han upp me huvudet så skulle min hand också uppför att behålla rätt stöd och lika mycket stöd på varje tygel osv. Han skulle även vara kvick fram för skänkeln, så gick han inte fram direkt så skulle jag efter 1 sekund lägga på spöt bakom skänkeln och hålla på så tills han hann gick fram direkt utan spöts hjälp bara av en mini mini skänkel. Han ville inte ens se att jag drev fram han utan Fender skulle va så på tårna att han nästan gick fram när jag tänkte på att han skulle fram. Så mot slutet så blev han så jävla fin att han reagrera super snabbt. Om man hade gjort nåt annat i några minuter så visste han var det var frågan om på första möjligtvis andra framdivnings hjälpen. Vilket var  en superförendring för han ville inte alls fram först så det tog 20-30 gånger innan han gick fram på rätt sätt.
Tres fotade och filma, mamma filmade lite men inte jätte bra bild dock men ni får överleva. Hoppas att datorn vill sammarbeta så jag kan få upp filmerna till er. PS: Ingen fokus på form idag, så som han går gör han med helt sin egen vilja och egen bärighet.
 
Fender fick väldigt fint beröm. Så fort han såg Fender så sa han att det såg ut som en riktig dressyrponny i kroppen, snygg hals osv. Vilket som är såklart jätte roligt att höra om sin ponny. Sen så gav han mig råd om bett också vilket som är super, eftersom jag har problem med att hitta ett bra bett till Fender som inte är nova. Skulle lätt alltid rida på nova om man hade fått tävla på det.

Kommentarer
Postat av: Kit

Nämen, kan du ha hört det där med kvick fram för skänkeln av en viss islandshästryttare oxå? ;) precis som jag ville att du skulle prova med Sören! ;-) ;-)

Svar: Haha nu när du säger det så ;)
teamfb.blogg.se

2012-08-22 @ 22:23:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0