Hur rider vi egentligen?

Många ryttare, särskilt dressyr ryttare är så himla töntiga. Nej min häst kan inte ridas ut för den är rädd för "soptunnor". So what, lär den då att gå förbi en soptunna, det är inte hela världen att den får bli lite "stressad" ibland. Det är kanske därför alla dressyr ponnysar/hästar är så himla tittiga? Även fast Fender är en dressyrponny så älskar vi att bara rida i full galopp i skogen utan och behöva tänka på något annat. De dör inte avatt gå i en stor hage med träd och rötter, lera som alla andra hästar. De måste inte ha täcke för att det regnar när det är 20 grader ute. Jag hoppar båda mina hästar lika mycket även fast Fender är en "dressyrponny". Han har aldrig dött elr varit skadad pga av det. Det är mer normalt för en häst att galoppera i fullfart och hoppa över stock och sten än att trava på snedden i paddocken. 
 
Jag har absolot inget emot dressyren men tycker att alla stela dressyrmänniskor måste slappna av och inte alltid rida så seriöst. Se på tex Sofia Genne, hon hoppar sina hästar, startat ponnygalopp samtidigt som hon är dressyrryttare på hög nivå och hennes hästar verkar klara sig. Hon rider ut i skogen och vissa dressyrmänniskor skulle nog blivit helt förstörda om de såg hur jag låter mia hästar galoppera i skogen. Bra underlag då jävlar kör vi, fullfart men även såklart så tar vi det lite lugnare i galoppen ibland men det händer ganska ofta när tex jag och Sigrid rider ut på Funny och Fender att det blir väldigt tävlingsiriktade och tillslut kan vi inte hålla dom de springer i 190 tills vägen tar slut typ. Detta händer ganska ofta och jag har haft Fender i över 3 år och Sigrid Funny i typ 2 och ½ år och de har aldrig varit skadade pga av det. Så ni förstår att de inte är gjorda av glas.
 
Jag är noga med att mina hästar mår bra och jag är lite feg. Jag vågar inte ha broddar i hagen tex, för tänk och de springer och fläcker upp en sena elr liknade. Då Fender och Bengan för börja leka i mängder och stå och stegra mot varnadra och sparka och hålla på som de gör när de har tråkigt, tänk om de smäller till och så har vi ett väldigt stort problem. Så när jag rider med broddar så har jag alltid benskydd och oftast boots. För hästarnas säkerhet, men de hindrar mig inte från att trava och galoppera där vägenunderlaget tillåter. Så lite skillnad på tönteri och tönteri, om ni förstår? 
 
Sen så tycker jag även att många hoppryttare borde rida mer dressyr. Vissa bara hoppar 2-4 ggr i veckan och sen rider ut elr låter hästen stå. Kanske tar något dressyrpass för någon tränare 1 gång i månaden typ. Det borde vara tvärt om. Rida dressyr/markarbete 2-4 ggr i veckan och hoppträna typ varannan vecka elör 1 gång i månaden beroende på hästen. Sen rida ut inemellan. För att komma långt i hoppningen så måste hästarna kunna samla sig, vänta på dig, gå fram direkt, svänga lätt, bogar osv.. Detta tränar man upp i dressyren. Detta är ett vanligt fel bland hoppryttare. Hade inte mamma tvingat mig att rida mycket dressyr så hade jag aldrig ridit dressyr på Jeppe. För han kunde inte och jag tyckte det var tråkigt. Dressyren är nyckeln till allt! 
 
De jag ville få fram av detta inlägget är att för att få en glad och posetiv häst så måste man låta hästarna få varierad träning och varierade krav. Inte alltid ha så himla mycket krav att de ska prestera till topp på varje pass 7 dagar i veckar, 12 månader om året. Utan att ibland låta den rida ut, man behöver inte rida i full galopp om man inte vill/vågar men man kan iaf skritta ut på långa tyglar och ha en mysig ridtur barbacka kanske? Sen låta även dressyrhästar hoppa ibland elr iaf gå på bommar. För tex cavalettibommar gynnar både hopp och dressyr ryttare. Hoppas att ni förstår vad jag vill komma med detta inlägget och hur jag tänker. Bli inte arga jag vet att jag drog alla över en kant men ni förstår nog vad jag menar? 
Benji och Fender, 20 cm
Jag och Fender 90 cm
Jag och Fender LB
Jag och Fender LA 
Jag och Fender leker i paddocken 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0