Gårdagens träning!

Det var verkligen en inspererande träning! Det gick verkligen riktigt bra, kanske inte så att vi red i hög form och gjorde en massa olika grejer. Men de tycker jag inte är huvudsaken utan att hästen måste jobba med rygg och bjuda framåt och vara uppmjukad innan man gör en massa konstiga rörelser (för hästen). Väldigt viktagt att man har stöd och att man har en posetiv häst som har framåtbjudning och man inte behöver banka och hålla på för att få hästen att gå framåt. 
 
De enda vi gjorde var att få henne att trava fram till yttertygeln och ta ett bra stöd utan att bli tung och att hon skulle komma på det själv. Jag skulle inte alls göra ngt med innerhanden. Jag skulle bara ha ett bra stöd på yttertygeln med en sträck och fin tygel men med väldigt mjuk hand. Trycke hon sig in mot mitten och sköt in bogen så skulle jag ta ut henne med yttertygen och för innerskänkeln och tog hon upp huvudet så skulle handen med upp. Hela tiden ett jämt stöd. När hon tog upp huvudet så spände hon till atomatiskt och då skulle jag driva henne fram med en lätt skänkel och lyssnade hon inte så snabbt på med spöt bakom skänkel och det kom hon på ganska snabbt hur hon skulle göra för att slippa på spöt och då blev hon mycket lättare att rida. Detta var de vi i stort sätt tränade på. Red 45 minuter med bara detta i skritt och trav, såklart så gjorde vi tempoväxlingar och andra olika saker men fokusen låg på detta! 
 
Ritkigt fet nöjd med gårdagens träning, fick med mig mycket hem som jag kan träna på hemma med både Fender och Beckie.
Dock inga bilder då vi var uppe i ena hörnet på volten och mamma med den andra hörnet.. Så hon hamnade alldeles för långt ifrån för att filma elr fota :( 

Kommentarer
Postat av: Linn

Glöm inte min bloggtävling där du kan vinna en hel design, efter egna önskemål :D
Anmäl dig och följ instuktionerna
http://dressageofsweden.blogg.se/2012/november/bloggtavling.html#comment

Lycka till :D

2012-11-27 @ 10:46:40
URL: http://dressageofsweden.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0