Utvärdering - Tävling - 23/09

Framridning LA:1
Började med att skritta honom på långa tyglar i paddocken. När han började slappna av så kortade jag tyglarna och började jobba honom lite lätt i skritten. Gjorde volter och red i båda varven och efter några minuter så gick jag över i trav jobbade honom frampt och jobbade på att han skulle komma fram i handen med att rida fram och sen försöka fånga upp honom med hjälp av stöd och små förhållningar på yttertygeln. Blev riktigt mjuk och fin efter ett tag. Jobbade lite skänkelvikningar utan några speciella krav. Ville mest att han skulle gå lungt och fint åt sidan och ta tid på sig. Men när han började jobba bra med ryggen så pressade jag han lite till och ville att han skulle tvära mer och stanna kvar i formen. Vilket han gjorde när jag bad honom. Sen så gick jag över i galopp och jobbade honom mycket framåt. Ville att han skulle galoppera med en bra galopp och bakben och med rygg och in i handen. Så inga krav utan bara galopperade på stora volter och raka spår. Efter en liten stund började han att lossna och jobbade bra med ryggen och bakbena och kom fram i handen bra och då avancerade jag lite. Red honom i förvänd galopp och galopp till halt för att se att bromsen fungerade. Efter ett litet tag så kom riktigt fint och ´lyssnade super.. Red fram bara ca 30 minuter innan det var dags att gå in på colektion ring, där jag mest skrittade och travade lite.
 
På banan:
Där fick han damp.. Han tvärnitade och vägrade att gå och var helt jätte konstig! Gick inte att rida honom för att han flög i luften för allt och stannade och gick på tvären och det var med nöd och näppe att vi tog oss igenom programmet.. Kom inte till rätt ridning så red var mer sporren in i magenför att han inte skulle dra över till andra sidanav ridhuseteller ut i kollektion ring! Nej men usch helt knäppblev han så någon harmonist ritt blev det inte. Men fick 7:a på gångarter och på min sits. Det är väl bra det. Reultatet blev 52 % och det var vårat sämsta resultat ever i LA:1! Inte ens debuten för då red vi på 58 % i hoppsadel osv...
 
Framridning LA:4
Skrittade iväg på en jätte lång grusväg. Efter ca 15 min så började vi trava, först bara slappt red mest framåt och chill med huvudet där han ville ha det. Sen så började jag sätta lite mer press på honom med att försöka få honom att fokosera på mig med mycket driv och förhållningar och rida skänkelvikningar fram och tillbaka på vägen och skänkelvikningarna satte han super och sen så slappnade han av och började lyssna och gick i en bra form. Så vände jag och då galopperade jag lite påväg tillbaka. Ställde mig upp och  lät honom bara rulla på och skit fin och det kändes bra. När jag kom tillbaka så skrittade jag runt och efter 5 min kanske så gick jag in i paddocken och red lite. Gjorde inget speciellt utom lite halter och den förvända galoppen som skulle vara med i programmet och sen så skrittade jag runt tills det var min tur att gå in på banan.
 
På banan:
I denna klassen så var det långbana och ´när jag kom in så försökte han börja fjanta sig och då sa jag till honom att nu får det vara bra och då slutade han dampa lite iaf men när jag skulle fatta galopp och rida upp på medellinjen så blev han "rädd" för något och fick damp och jag gjorde en volt men när jag kom till det stället igen så fick han damp igen och jag var tvungen att rida upp för att klockan gick osv... Så det var bara att försöka göra halt på en ponny som var i en helt annan värld och fläckte upp huvudet fö minsta lilla sak som inte passade.. Men ibland så var han jätte fin och där fick vi 7:or men mest så hade han dampoch sparkade efter skänkeln och fattade fel galopp med mening och var riktigt jävligt! Så där fick vi 3:or liksom....
 
Så allmänt kaos ritt och jag var så jävla sur på han så när jag kom ut på bara jag fick hoppa av och gav honom till mamma för var så sjukt arg! Det är inte ofta jag gör så, hänt typ nån gång då jag var mindre men jävlar vad arg jag va på honom... Resultatet blev 49 % och senaste gången vi red de programmet så kunde han knappt göra skänkelvikning eller galopp till halt eller nåt och då red vi ihop 55 % och jag slarv red hela programmet. Då förstår ni hur jävla dålig denna ritten var! Var så arg och ledsen så jag gick och satte mig i transporten en stund tills jag hade lugnat ner mig lite. Så nu blir det lokala tävlingar och LC ett tag tills han gör som han ska! Och slappnar av och får bort all press som han känner. Men så finns ju hans inre demoner osv som man inte kan göra något åt men så är det.
 
Godnatt ♥

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0