Försiktigt eller nojjig - var går gränsen?

Detta är ett ämne som ofta kommer upp inom blogggvärlden. Hur man rider, bara i paddock elr våga rida ut. Hur och varför vi andvänder eller gör just såhär. Detta är ett ämne som diskuteras mycket runt på olika hästbloggar, "storbloggare" till oss lite mindre. Jag vill att ni ska se det ur mitt perspektiv oxå, sen väldigt gärna höra era åsikter oxå!
 
Något som är bland de löjligaste jag vet är när man hör folk prata om hur de inte kan rida ut för att deras häst är rädd för vatten elr för att den kanske sträcker sig. Det stör mig något enormt! För vill du ha en glad och posetiv häst så måste man ha varierad träning som att rida dressyr, bomarbete, rida ut, kanske hoppa behöver inte va högtkanske 40-50 cm osv. Kunna träna på en åker, lovar hästen dör inte! Jag har mycket varierad träning på mina hästar, om vi tar fender som exempel. Såhär skulle en vecka kunna se ut. 
Måndag: Dressyr 
Tisdag: Bomjobb
Onsdag: Rida ut
Torsdag: Dressyr på åkern lättare pass
Fredag: Hoppning
Lördag: Dressyr
Söndag: Rida ut
Varierad träning är nyckel till framgång. Även att våga rida framåt, våga öka galoppen ett snäpp för att få in bakbena tex. Våga rida ut, våga galoppera i skogen. Jag är väldigt noga med att nån dag i veckan ska de få chillare arbete som att rida ut och galoppera, låta dem sträcka på sig inte bara sitta och nöta i paddocken eller kanske slöppa de lösa, rida ett chill pass i nån av våra stoooora hagar barbacka. Min åsikt, varierad träning nyckeln tillframgång!
 
Men sen så kommer vi till nästa punkt. Vad ska man sätta på hästarnas ben, benskydd, lindor elr ingenting? Jag tycker att det är super viktigt att skydda hästarnas ben med tex ett par senskydd elr damasker osv. tex när jag rider ut i skogen så sätter jag på benskydd runt om och ibland boots på Fender. Det är för att skydda mot eventuella slag elr om de skulle snubbla, sparka sig själva.. Jag är noga med att nästan alltid rida med skydd, ända gången jag inte har det är när hästarna har blöt lera över hela benen. Lindar nästan varje dressyrpass hemma och nästan varje gång på framridningen elr så sätter på skydd. För om man kan göra så lite för att hästarna inte ska skada sig då gör jag det! Men de betyder inte att man inte ska våga rida sina hästar normalt. De är ju trots allt från början vilda.
 
Statestik visar att hästar som har gått på lösdrift som ung i hagar som de får ta sig över stock & sten får mindre skador i framtiden. Hur nojjig man är i början sätter sina spår. Därför tycker jag att det är viktigt att rida ut mycket  på unghästar över allt. Innan man kan rida den så kan man gå ut och gå i skogen om man inte har tillgång till stora hagar där de kan röra sig. De klarar hoppa diken, gå i vatten, hoppa en stock på 50 cm osv. Alla hästar som inte har någon skada klarar det! 
 
Så var går gränsen mellan att vara nojjig elr försiktig? 
 
Ja de kan vara svårt. Men jag är uppväxt på egen ponny som jag praktiskt taget nästan bara red ut på, för vi hade ingen paddock på de stället vi stog då. Jag var 6 år och galopperade runt i skogen och på grusvägar med mamma som var med och gick elr red. Sen så sitter det i! Undrar verkligen hur man inte kan rida ut, 1 gång i halvåret räknas inte. Det är det mysigaste som finns, älskar det. Låta hästen springa av sig, eller träna i skogen, skritta ut dagen efter tävling. Asså hur klarar ni er? Jag älskar skogen, rider hellre ut än att sitta och harva i paddocken! Men de är kanske bara jag eller? 
 
Terräng hoppning
Leker i hagen
 
 
Hopp meeting i varberg
Kadrilj träning
 
 
Träning för Karin, falsterbo ryttare
Uteritt i skolkläder en varm agustidag
Trickträning/löshoppning i paddocken
 
Detta är mina åsikter. Kommentera gärna vad ni tycker! Hur ni gör och hur ofta ni rider ut, tränar, hoppar osv. Hoppas på att få veta era åsikter och vad NI tycker! Kom igen, kommentera!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0